De eerste Toyota Mirai zag er nog wat raar uit, maar de deze week onthulde nieuwe versie van de waterstofauto is enthousiast onthaald. Van het nog enigszins bescheiden “een stuk aantrekkelijker” via het zeer lovende “stunning” tot het lyrische “sexy first“.
Toyota is een van de weinige grote autofabrikanten die nog in waterstof gelooft. De Mirai 2.0 komt volgens CNET aan het einde van het jaar op de markt in Japan, de VS en iets later ook in Europa.
De productieversie van de Mirai ziet er niet alleen beter uit, hij presteert ook beter. Volgens Toyota is het bereik dertig procent groter dan van de eerste versie. Dat betekent dat de Mirai 2.0 zo’n 650 kilometer emissievrij kan rijden op één tank waterstof, of eigenlijk drie tanks want de nieuwe auto heeft een lange waterstoftank en twee kortere.
En die zijn snel weer vol als ze eenmaal leeg zijn. In tegenstelling tot de soms frustrerende oplaadduur van een elektrische auto is de nieuwe Mirai in drie minuten tijd weer helemaal volgetankt.
Tijdens het rijden laat de auto in zijn brandstofcel waterstof met zuurstof reageren en daardoor wordt elektriciteit opgewekt. Daarmee drijft een elektromotor de achterwielen aan. Uit de uitlaat komt niets anders dan waterdamp en het is daarmee op papier een heel schone manier van autorijden, schrijft het AD.
De nieuwe auto biedt plaats aan vijf inzittenden, terwijl dat er bij de eerste versie van de Mirai nog vier waren. De wielbasis is 16 centimeter groter geworden.
De Toyota Mirai in Nederland
Van de huidige Mirai zijn ongeveer tienduizend exemplaren verkocht, waaronder 35 aan de gemeente Den Haag die ze als regiotaxi gebruikt. Deze auto kost in Nederland volgens Tweakers meer dan 80.000 euro. Wat de nieuwe auto gaat kosten heeft Toyota nog niet bekendgemaakt.
Managing director Jan Christiaan Koenders van importeur Louwman&Parqui verwacht volgens Automobielmanagement geen grote volumes in Nederland af te zetten, maar hij zegt dat "Toyota hiermee laat zien dat ze op alle fronten in de transitie serieus meedoen".
Naast het Zuid-Koreaanse Hyundai is Toyota de enige grote autofabrikant die vol inzet op waterstofauto's. Volgens projectleider Yoshikazu Tanaka komt dat door de moeizame ontwikkeling van andere alternatieve energiebronnen in Japan: "De Japanse samenleving maakt nu een draai richting wind- en zonne-energie, maar door de geografische ligging van Japan met de vele eilanden is het naar verhouding lastig om een dekkend netwerk aan te leggen."
Daarom moet waterstof een belangrijke rol gaan spelen in de energiebehoefte. "In de ideale situatie ontwikkelen we stations die op locatie waterstof produceren. Als die doorbraak er eenmaal is, kunnen voertuigen op allerlei plekken op waterstof rijden waardoor de lokale uitstoot van schadelijke stoffen enorm daalt", zei Tanaka volgens het AD bij de presentatie van de nieuwe Toyota Mirai.
Topman Elon Musk van Tesla zegt niet in de brandstofceltechnologie van de waterstofauto te geloven en verbastert 'fuel cell' steevast tot 'fool cell'. Toch zouden de Mirai en andere waterstofauto's weleens een gevaarlijke concurrent kunnen worden voor zijn elektrische auto's, berichtte Business Insider vorige week al.